مراحل ساخت “تولدت مبارک”

مراحل ساخت “تولدت مبارک”

معین علیزاده . نوشته شده در آموزشی, مراحل ساخت 26957 نظرات ۱۵

در این مقاله به مراحل ساخت اثر فوق العاده زیبای “تولدت مبارک” که توسط لین ژانگ هنرمند چینی اهل شانگهای خلق شده است میپردازیم .

درباره نویسنده

لین ژانگ ۸ سال است که به عنوان ۳D game artist در اکتیویژن و اپیک گیمز شانگهای مشغول به کار است , لین اشتیاق فراوانی برای انجام پروژه های شخصی هنری در اوقات فراغت خود دارد

تولدت مبارک خاطره ایست از دوران کودکی من , زمانی که مشکلات بزرگی رو برای خانوادم در تولدها به وجود می آوردم !

برای خلق این اثر کمیک ها و عکسهای ژاپنی و آمریکایی که فانتزی و اغراق آمیز بودن الهام بخش بود و از اونها به عنوان یک مرجع برای به وجود آوردن این کار کمک گرفتم , امیدوارم که این تصویر برای شما یادآور روزهای شیرین و رنگارنگ کودکی باشه …

مرحله ۱ : آماده سازی

در مرحله اول من زمان زیادی رو برای جمع آوری منابع و ربط دادن آنها به هم گذاشتم . این یه حرکته بزرگه ! اگرچه من میبینم که بسیاری از افراد اون رو نادیده میگیرن . در این مرحله شما یکی از اصلی ترین کارها رو انجام میدین , با این حرکت شما شانس بیشتری برای موفقیت در پروژه ای که شروع کردین دارین ! این مرحله دقیقاً مثل این میمونه که قصد ساختن آسمان خراش بزرگی رو دارید و قبل از اون فونداسیون فوق العاده مستحکمی ریخته باشین !!! این قسمت از کار رو جدی بگیرین 🙂

مرحله ۲ : مدل سازی و نورپردازی

پس از انجام کارهای مرحله اوّل و رسیدن به یک رفرنس کامل , من چند مدل ساده رو برای تست نور و به دست آوردن نمایی از فضای کلی ساختم , در این مرحله من دوربین رو برای رسیدن به نمایی که در نظر داشتم تنظیم کردم . البته من بعد از این هم زاویه دوربین رو تغییر میدم و این فقط تنظیمات اوّلیه بود !

مرحله ۳ : کاراکترها !

تمامی شخصیت هارو در مایا و زیبراش ساختم , به علت این که تمامی این کاراکترها تحت تاثیر باد شدیدی که در جریان بود قرار داشتند جزئیات و نشون دادن این تاثیر روی صورت ضروری بود . من به جزئیات مختلف در لباس ها و بدن هم توجه زیادی کردم , تمامی این ها نیاز به مشاهدات و دقت بسیار بالایی دارن .

مرحله ۴ : مدلهای صحنه

پس از تکمیل مدلهای اوّلیه , من روی صحنه متمرکز شدم و برای ساخت اکثر آبجکت ها از تکنیک Basic Modeling استفاده و همه چیز رو به صورت دستی ویرایش و تنظیم کردم که این تجربه ای بسیار جالب و تخیلی برای من بود .

من میخواستم صحنه ای با استایل دهه ۸۰ ژاپن شبیه سازی کنم و برای این کار آبجکتهای خیلی زیادی ساختم که به خاطر محدودیت نمیتونم تصویر تمامی اونهارو نمایش بدم .

مرحله ۵ : ساخت UV ها و بهینه سازی

در این مرحله به سراغ UV ها رفتم که البته این قسمت همزمان با مرحله مدل سازی انجام میشد , در اصل من از دو نرم افزار قدرتمند UV Layout و Unfold3D برای آنرپ (UV-unwrapping) استفاده کردم .

 

البته برای صرفه جویی در زمان از ابزار UV Master زیبراش هم کمک گرفتم . همین طور که توی این تصویر میبینید من اطلاعات UV رو از ورژن LowPoly مدل ها کپی و به ورژن HighPoly اونها انتقال میدادم

مرحله ۶ : نورها و متریالهای اوّلیه

زمانی که مدل سازی به اتمام رسید , من همه چیز رو به تری دی مکس انتقال دادم و با دقت شروع به نورپردازی و استفاده از شیدرهای پیشفرض برای تست رندر کردم . من از Vray برای نورپردازی و متریال ها استفاده میکنم , این مرحله از کار خیلی وقتگیر بود , چون من مجبور شدم برای رسیدن به نتیجه قابل قبول بارها و بارها صحنه رو رندر کنم .

مرحله ۷ : بافت دهی و ساخت متریال ها

پس از نورپردازی و تنظیم رنگها و شیدرهای اوّلیه شروع به ساخت تکسچر برای کاراکترها و آبجکت هام کردم . من به طور کلی برای بافت دهی آبجکت های معمولی از VrayMtl و برای آبجکتهایی که نیاز به SSS دارن مثل پوست , خامه و آپ از VrayFastSSS2 استفاده میکنم .

از اونجایی که توی صحنه آبجکت های خیلی زیادی وجود داشت تعداد متریال هایی که ساختم به چیزی بیش از ۱۰۰ متریال رسید . در این تصویر نگاهی کلی به این متریال ها می اندازیم .

مرحله ۸ : پوست و مو !

برای ساخت تمامی موها از پلاگین Haritrix=Ornatrix استفاده کردم , البته این تنها پلاگین قدرتمند برای این کار نیست ولی کار کردن باهاش خیلی سادست . اگر خواستید میتونید آموزشهای این پلاگین رو پیدا کنید , چون من اینجا فقط به طور خلاصه به معرفی پلاگین میپردازم .

برای مثال من سر پدر رو به چند ناحیه تقسیم کردم و یکی رو برای قسمتی که مو قراره از اون روییده بشه انتخاب کردم . بعد یک Ox Guide روی Surface و یک Ox Edit Guide روی Edit Spline اضافه و توسط براش پلاگین شروع به ویرایش خطوط مو کردم . سپس برای طبیعی تر شدن کار چند دسته موی دیگه رو به صورت تصادفی اضافه کردم . تمامی این قسمت هارو جداگونه و یکی یکی ساختم تا مراحل ساخت مو به پایان رسید .

 

مرحله ۹ : رندر

از اونجایی که من قبلاً کار رو به دفعات رندر گرفته و به نتیجه دلخواهم رسیده بودم این مرحله خیلی ساده و سریع انجام شد , البته من از رندر لایه ای استفاده نکردم . تمامی صحنه از جمله مو فقط یکبار و در یک لایه رندر شد , خوبی این کار اینه که اثر کاملاً یکن.اخت و دقیق به دست میاد , ولی مشکلاتی از قبیل طولانی شدن زمان رندر و محدود شدن مرحله پس از تولید هم در بر خواد داشت ! 😀 !!! خ خ خ

در هر حال شما در این تصویر رندر نهایی کار رو بدون هیچ ویرایشی مشاهده میکنید

مرحله آخر : پس از تولید

در مرحله آخر همان طور که میبینید به کمک فتوشاپ کمی جزئیات و تون کار رو ویرایش و تنظیم کردم که باعث بهبود کیفیت نهایی تصویر شد .

امیدوارم از این مقاله لذت برده و از تصویر و مراحل ساخت چیزهای جدیدی یاد گرفته باشید .

لینک ها

نونه کارهای من در CGHub  |صفحه پلاگین اورناتریکس | وبسایت UVlayout  وبسایت Unfold3D

 

ترجمه توسط :

معین علیزاده | منبع : تری دی توتال

 

 

 

 

معین علیزاده

معین علیزاده , بنیانگذار PersianTutors و علاقه مند به انیمیشن و جلوه های ویژه سینمایی

نظرات (15)

  • علی

    |

    بسیار عالی معین جان، ممنون از وقتی که برای مطالب میذاری

    پاسخ

    • Moein Alizadeh

      |

      خواهش میکنم علی جان , وظیفست 🙂

      پاسخ

  • علی

    |

    بسیار هم عالی.همینطور ادامه بده معین جان.

    پاسخ

  • علی

    |

    معین جان ایمیلت رو بنداز 🙂 مرسی

    پاسخ

  • علی

    |

    من الان متوجه شدم سایتت مشکل داره. من عضو شدم. بعد یک صفحه بود مثل اینکه من ادمین هستشم :[ بعد اینکه الان با اینکه لاگین شدم ولی وقتی می خوام نظر بدم باید نام و ادرس ایمیل بدم. جلل خالق.

    پاسخ

    • معین علیزاده

      |

      نه علی جان , اونجا کنترل پنل خودته که فقط میتونی مشخصات و یه سری تنظیمات شخصی رو وارد کنی , کاربرانی که ثبت نام میکنن پنلشون قابلیت مدیریت کامل نداره , بعد این قسمت نظرات چون من دارم از سیستم Disqus استفاده میکنم کاربریش فرق میکنه , اینجا هم عضو شو فوق العادس , اینجا که عضو شی دیگه همه سایتهایی که از Disqus استفاده میکنن خیلی راحت میتونی نظراتت رو مدیریت کنی

      پاسخ

  • علی

    |

    البته فکر کنم یک قسمتش رو من اشتباه کردم. زده رنگبندی مدیریت فلان. ولی من الان با اینکه داخلم چرا از من اسم می خواد. جلل خالق

    پاسخ

    • معین علیزاده

      |

      آره , توی همین Disqus هم عضو شو که داره جاشو بین سایتها باز میکنه , بعد اگه Gravatar هم عضو شی خیلی خوبه

      پاسخ

      • MadMasTer_3D

        |

        معین جان. سرت انگار شلوغه اصلا اموزشی رو ترجمه نمی کنی؟
        منم بدم نمیاد بعضی از آموزش ها رو ترجمه کنم و اینجا قرار بدم. البته انگلیسیم فول نیستم ولی در حد ترحمه این آموزش ها هستش. ۱۰۰ تا راه ارتباطی گزاشتی ولی یاهو رو نزاشتی. آیدی یاهوت رو بهم بگو که با هم در رابطه باهاش صحبت کنیم. اگر دوست داشتی. خودتم یکمی ترجمه کن. سایت رو گزاشتی رفتی 🙂

        پاسخ

        • معین علیزاده

          |

          سلام علی جان , راستش دارم یک پکیج آموزشی آماده میکنم که تا الآن ۶۰%ش کامل شده . واسه همین کمتر به روز کردم سایت رو , خیلی عالی میشه اگر توی ترجمه ها همراهیم کنی . آیدی یاهو : ignore_wk

          پاسخ

        • معین علیزاده

          |

          راستی در مورد عضویت Disqus اینو بگم که دیگه لازم نیست , با عضویت داخل این سایت به صورت اتوماتیک به سیستم کامنت ها نیز متصل میشین 😀

          پاسخ

  • میترا

    |

    جالب و مفیده وبسایتتون موفق باشید… مجموعه احادیث پزشکی در http://www.papion.blog.ir

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید