Making Of Baby Satyr مراحل ساخت “بچه ساتیر”

مراحل ساخت “بچه ساتیر”

معین علیزاده . نوشته شده در آموزشی, مراحل ساخت 3064 نظرات ۴

در این مقاله آموزشی نیکیتا وپریکو مراحل ساخت این بچه ساتیر زیبا رو که توسط تری دی مکس و زیبراش ساخته شده است را شرح میدهد

گاهی وقتا من کارم رو با کانسپتی که در ذهنم دارم شروع میکنم . گاهی هم هیچ ایده ای ندارم و فقط کار رو شروع میکنم . در این پروژه گزینه دوم در جریانه !

من کار رو بدون هیچ هدفی با طرح زدن و نقاشی در فتوشاپ شروع کردم . رفته رفته افکاری از شب جنگل و درختان ذهن من رو فرا گرفت .

طرح زدن ها تا جایی پیش رفت که به تصویر یک درخت و صورت رسیدم . ولی کم کم از این کانسپت هم دور شدم و سعی کردم یک بچه ساتیر رو که زیر درخت به خواب رفته نقاشی کنم , اما چطوری به این طرح رسیدم !؟

زمان طرح زدن ابرهایی رو میکشیدم که با ترکیب شدن اشکالشون همچین شکلی پدیدار شد !

مراحل اولیه طراحی و نقاشی کانسپت در فتوشاپ

مراحل اولیه طراحی و نقاشی کانسپت در فتوشاپ

بعد از طراحی کانسپت شروع به ساخت اون داخل نرم افزار سه بعدی کردم . من آبجکتهای بسیار ساده ای رو ساختم تا شکل کلی و نحوه قرار گیری و فضای کار شکل بگیره و سعی کردم تا با تنظیم زاویه دوربین و نورهای مختلف به نتیجه مناسب برسم . پس از اینکار به دنبال اتفاقات جالبتری در کانسپتی که طراحی کرده بودم گشتم . همچنین من سعی کردم که باز هم فضای خاصی رو برای خودم تعریف نکنم , این کار باعث میشد که دیگه نتونم از تخیلم استفاده کنم , بهترین کار این بود که با ایده پردازی ها و استفاده از قوه تخیلم قدم به قدم به این اثر شکل بدم .

ساخت صحنه سه بعدی از کانسپت اولیه

ساخت صحنه سه بعدی از کانسپت اولیه

من همه چیز رو توی این صحنه دوست داشتم , حالا شروع به انجام تغییرات در کار کردم , اول ژست کاراکتر رو عوض کردم و جزئیات بیشتری به اون اضافه کردم , سپس خطوطی که به عنوان ریشه های درخت ساخته بودم رو به همراه خود درخت به Zbrush منتقل کردم تا با براش استاندارد و آلفاهایی که خودم ساخته بودم جزئیات لازم رو اضافه کنم

افزودن جزئیات بیشتر به کاراکتر و درخت در Zbrush

افزودن جزئیات بیشتر به کاراکتر و درخت در Zbrush

برای افزودن بوته ها , اون هارو از OnyxTree اکسپورت کردم و بعد از تنظیم متریال ها , برگ هارو با پلن و متریال Vray2SidedMtl ساختم . در این تصویر شما میتونید تصاویر و تنظیمات متریال استفاده شده برای بوته هارو مشاهده کنید .

تنظیمات و تصاویر استفاده شده برای متریال برگ Vray 2SidedMtl

تنظیمات و تصاویر استفاده شده برای متریال برگ Vray 2SidedMtl

برای اینکه زمان رندر پایین تر بیاد Subdivs رفلکشن متریالی که ساختم رو روی ۴ قرار دادم , چون بوته های زیادی توی صحنه وجود داشت و نیازی به رفلکشن با کیفیتی از بوته ها نداشتم .

استفاده از Vray2SidedMtl بهترین نتیجه رو برای ساخت آبجکت های نازکی مثل کاغذ پارچه و غیره میده .

نمایی از تاثیر استفاده ی Vray2SidedMtl برای ساخت برگ ها و بوته ها

نمایی از تاثیر استفاده ی Vray2SidedMtl برای ساخت برگ ها و بوته ها

سپس من شروع به افزودن جزئیات به کاراکتر و نهایی کردن ژست اون کردم . موی بدن کاراکتر و چمن های زمین رو هم با Hair & Fur تری دی مکس ساختم .

برای موهای بچه ساتیر از یک ورژن LowPoly کاراکتر استفاده کردم , به این صورت که یک کپی از قسمت هایی که قصد رشد مو روی آنها داشتم گرفتم و Hair & Fur رو روی اون قرار دادم و تیک Renderable را برداشتم تا در رندر نمایش داده نشود , حالا چرا از Low Poly استفاده کردم !؟ چون کاراکتر اصلی خیلی High Poly شده بود و چون موها از ورتکسها برای رشد استفاده میکنند , من برای اینکه بتونم راحت تر شکلشون رو تغییر بدم و ویرایششون کنم از ورژن Low Poly کاراکتر استفاده کردم

دو ترفند دیگر برای استفاده بهتر از Hair & Fur :

من توصیه میکنم که تیک گزینه Tip Fade در Hair & Fur رو غیر فعال کنید و فقط در زمان رندر نهایی این گزینه را فعال کنید , زیرا این گزینه باعث میشه مو حالت شفافیت پیدا کنه و خیلی طبیعی تر و نرم تر به نظر برسه , ولی فعال کردن این گزینه زمان رندر رو به صورت وحشتناکی افزایش میده , پس در زمان تست رندر این گزینه غیر فعال باشد .

 

 

 

معین علیزاده

معین علیزاده , بنیانگذار PersianTutors و علاقه مند به انیمیشن و جلوه های ویژه سینمایی

نظرات (4)

  • animatortuts

    |

    معین جان عالی بود

    پاسخ

  • Narsis

    |

    سلام.آقای علیزاده.شما کاربا این نرم افزارهاروازکجایادگرفتین

    پاسخ

    • معین علیزاده

      |

      سلام , بنده از رفتن به کلاس های ۳dsMax شروع کردم , ولی نرم افزارهای دیگه رو با تمرین خودم یاد گرفتم .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید